Afferden, Victor & Gezellenkerk

De kerk

Afferden, Victor & Gezellenkerk

De Kerk
De H.H. Victor & Gezellenkerk te Afferden is gebouwd in de jaren 1890-1891 naar een ontwerp van architect Carl Weber (Köln, 1820-Roermond, 1908). Het is een driebeukige kruisbasiliek met een vijf-zijdig gesloten koor, voorzien van zijkapellen, gebouwd in neogotische stijl met romaanse plattegrond en ruimte-indeling. Koepelvormige  stenen stergewelven met gekleurde bakstenen ribben. De kerk heeft een geknotte toren met aan de zuidzijde het ingangsportaal en een opvallend roosvenster, op de viering een houten angelustoren met een spitse naaldbekroning. Door verzakkingsverschijnselen en geldgebrek werd de toren nooit afgebouwd. De lengte-as loopt van zuid naar noord (= priesterkoor).
De Victorkerk wordt gerekend tot de koepelkerken die Weber in de laatste fase van zijn werkzaamheden ontwierp (de neo- romanogotische bouwstijl). Behoort tot het type koepelkerk waarbij de koepel alleen van binnen zichtbaar is en aan de buitenzijde verborgen is onder het zadeldak.
Gebouwd ter vervanging van de waterstaatskerk uit 1833.
De kerk is in oktober 2016 aan de eredienst onttrokken. Vanaf voorjaar 2017 is het gebouw door de boeddhistische Dhammakayabeweging uit Thailand in gebruik als boeddhistische tempel.

 

 

 

De ramen

De Ramen
In de kerk bevinden zich twee figuratieve, gebrandschilderde ramen, naast een groot aantal ornamentramen. In de Jozefkapel een afbeelding van Jozef met zijn attributen a.h.w. staande als een beeld in een nis met boven zijn hoofd een rijk gedetailleerd baldakijn in gotische stijl.

In de Mariakapel Maria met het Christuskind op haar arm, omgeven door een mandorla. Het geheel eveneens onder een rijk gedetailleerd baldakijn in gotische stijl. Erboven een rond raampje met rozentak, in de zijmuur een vijfpasraam met gekroond Maria-monogram versierd met leliebloemen.
Beide ramen zijn in 1893 geplaatst door Atelier Frans Nicolas & Zonen uit Roermond.

In de koorsluiting vijf hoge smalle vensters onderverdeeld in een lage onderbouw en een hoge bovenbouw. Elk raam is verticaal verdeeld in twee smalle lancetramen gescheiden door een middenstijl en met in de vensterkop een cirkel. Beglaasd met modern decoratief glas-in-lood (niet gebrandschilderd?). Maker en jaar van plaatsing onbekend. De modern aandoende beglazing van de vensters in de zuidzijde van de toren, waaronder het roosvenster is waarschijnlijk door dezelfde onbekende glazenier gemaakt.
De overige ornamentramen zijn versierd met gebrandschilderde florale motieven en geometrische patronen in de gotische stijl van Atelier F. Nicolas & Zonen

Bron
A.G. Schulte, Afferden in: Het land van Maas en Waal, de Monumenten van Geschiedenis en Kunst (Den Haag, 1986) 27-34
André van Deursen, Carl (Karel) Weber 1820-1908, van stukadoorsgotiek tot koepelkerk (Hilversum, 2020)

Jozefkapel (positie 11)
Een afbeelding van Jozef met zijn attributen a.h.w. staande als een beeld in een nis met boven zijn hoofd een rijk gedetailleerd baldakijn in gotische stijl. Er boven een rond raampje
met lelietakken.

Positie 12
Koorsluiting met ornament-lancetramen.
Waar tot voor kort het altaar stond, staat nu (oktober 2019) een een beeld van een zittende boeddha

Mariakapel (positie 13)
Maria met het Christuskind op haar arm, omgeven door een mandorla. Het geheel onder een rijk gedetailleerd baldakijn in gotische stijl. Erboven een rond raampje met rozentak, in de zijmuur een vijfpasraam met gekroond Maria-monogram en “ave Maria”, versierd met leliebloemen.
In de rand van de mandorla de tekst “salve regina, mater misericordiae, vita, dulcedo, et spes nostra, salve”, beginregels van het kerklied Salve Regina. (Wees gegroet, koningin, moeder van barmhartigheid. Ons leven, onze vreugde en onze hoop, wees gegroet.)

Positie 2
Roosvenster in zuidgevel van toren (positie 2), tracering bestaat uit 4 cirkels in zespas,

Positie 20
Ramen in doopkapel (positie 20, 21)

 

Positie 16, 17
Spitsboogramen in oostelijke zijbeuk
ervoor twee ingelijste boeddhistische afbeeldingen

.

.
.

.

.

Positie 3, 4, 5, 6, 7, 14, 15,
Spitsboogramen met middenstijl en in de vensterkop een cirkel
zijbeuken

Lichtbeuk-zone
2 x 2 Drielichtvensters, middelste raam groter dan de buitenste, positie 9=22, 10=23
2 x 1 Spitsboogvenster met 2 deelramen, gescheiden door middenstijl, en tracering in vensterkop , positie 8=24

contact

Wilt u meer informatie, heeft u vragen of heeft u zelf meer informatie? Laat uw gegevens achter en ik neem zo spoedig mogelijk contact op.

Uw gegevens worden niet opgeslagen op deze website maar uitsluitend gebruikt om contact op te nemen.