Bergharen, Annakerk

De kerk

Bergharen, Annakerk

De Kerk
De H. Annakerk te Bergharen is gebouwd in 1893 naar een ontwerp van architect Caspar Franssen (Tegelen, 1860-Roermond, 1932). Het is een imposante driebeukige kruisbasiliek in neogotische stijl met een forse vierkante vieringtoren met hoge spits en vier hoektorentjes. Opgetrokken in rode baksteen met mooi siermetselwerk. De kerk heeft een geheel bakstenen kruisribgewelf. De lengte-as is NO-ZW (= priesterkoor).
In de koorsluiting drie slanke spitsboogvensters. In de gevel boven de ingang een groot roosvenster, en in beide transeptgevels een kleiner roosvenster boven twee spitsboogvensters met tracering. Ronde vensters in de lichtbeuken.
Ter vervanging van de Waterstaatskerk uit 1830.
Rijksmonument nr 9299.
Parochie De Twaalf Apostelen is voornemens de Annakerk in 2022 te sluiten.

De ramen

De Ramen
De kerk heeft een groot aantal niet-figuratieve ornamentramen en een drietal figuratieve ramen. Alle ramen zijn in 1894 geplaatst door Atelier Frans Nicolas & Zonen uit Roermond. De drie lancetramen in de koorsluiting hebben gebrandschilderde glas-in-loodramen met concorderende voorstellingen uit het Oude en Nieuwe Testament. In het onderste raamdeel de voorafbeelding uit het Oude Testament, en in het bovenste deel de overeenkomstige vervulling in het Nieuwe Testament. Bijvoorbeeld de afbeelding “Het Offer van Isaac” (onder) verwijst naar de verwante afbeelding “De Kruisiging van Christus” (boven). Elk tafereel wordt aan de onder- en bovenkant begrensd door architecturale motieven in gotische stijl.
Centraal in het grote roosvenster boven de zangtribune achter het orgel staat een monogram omringd door een stralenkrans van decoratieve florale motieven.
Tevens monogrammen in de kleinere roosvensters en in de koppen van de spitsboogvensters in de transeptgevels. De spitsboogramen van de beide transepten zijn uitbundig versierd met florale en geometrische motieven. De spitsboogramen in de zijbeuken en de ronde ramen in de lichtbeukzone zijn op dezelfde wijze gedecoreerd. De vier ronde ornamentramen hoog boven in het priesterkoor hebben in het centrale vierkant een christelijk symbolische afbeelding.

Bron
A.G. Schulte, Bergharen in: Het land van Maas en Waal, de Monumenten van Geschiedenis en Kunst (Den Haag, 1986) 406-413

.
.
.
.
.
.
.
Positie 6.
Koorsluiting, linkerraam
Boven: Laatste Avondmaal (voorstelling zonder tafel)
Jezus zit omringd door zijn leerlingen. Judas, de verrader, keert zich van hem af (links bovenin).
Onder: Paschamaal
Het Paschamaal is de start van Pesach (matzefeest), een van de belangrijkste feesten in het jodendom. Herdacht wordt het einde van de joodse slavernij en de uittocht uit Egypte (boek Exodus).
In het midden staat Mozes met open armen en handen.

.
.
.
.
.
.
Positie 7
Koorsluiting, middenraam
Boven: Kruisiging van Christus
Onder: Offer van Isaac  (Genesis 22:1-13)

.
.
.
.
.
.
Positie 8
Koorsluiting, rechterraam
Boven: Emmaüsgangers (Lucas 24:13-35)
Onder: Offer van Melchisedech (Genesis 14:18-20)

 

.

.

In de zijbeuken:
Decoratieramen/ornamentramen/niet figuratieve ramen

.

.

.

.

.

Zuidertransept, positie 5
Roosvenster met gekroond Maria-monogram
in de spitsboogramen de tekst “ave maria gratia plena” en in de vensterkoppen ook weer een gekroond Maria-monogram
.

.

.

.

 

Noordertransept, positie 9
Roosvenster met Alpha & Omega-monogram
in de vensterkoppen een gekroond Joseph-monogram en in de spitsboogramen bloeiende lelieplanten

.

.

.

.

Ronde ornament-ramen in de lichtbeukzone van middenschip en van  transept/dwarsschip

In de lichtbeukzone van het priesterkoor vier ronde ramen met centraal in het vierkant aan christelijke afbeelding.

contact

Wilt u meer informatie, heeft u vragen of heeft u zelf meer informatie? Laat uw gegevens achter en ik neem zo spoedig mogelijk contact op.

Uw gegevens worden niet opgeslagen op deze website maar uitsluitend gebruikt om contact op te nemen.