Molenhoek, O.L. Vrouw van Zeven Smarten
De Kerk
De Onze Lieve Vrouw van Zeven Smartenkerk te Molenhoek is gebouwd in 1934 in opdracht van de paters Passionisten naar een ontwerp van de architect Joseph Franssen (Roermond, 1893-1968). Joseph is de zoon van de kerkenarchitect Caspar Franssen, die meer dan 50 kerken heeft gebouwd, waarvan acht tussen Maas en Waal.
Joseph Franssen werd geïnspireerd door de romaanse en gotische kerken in Frankrijk en België.
Het is een driebeukige kruisbasiliek in neoromaanse stijl met neogotische elementen (spitsbogen) opgetrokken in baksteen. Aan de buitenkant grijze waalsteen, binnen gele baksteen in schoon metselwerk. De rijzige toren (40 m) staat naast het ingangsportaal. (Bij een basiliek is het middenschip hoger dan de zijbeuken, zodat er ruimte is voor een lichtbeuk.) De lengte-as loopt van noord naar zuid (= priesterkoor). In de apsis van het priesterkoor bevinden zich vijf tweelicht-spitsboogvensters met vensterkop. .
De nieuwe openbare rectoraatskerk van de paters Passionisten is gebouwd tegen de kapel van het toen nog bestaande klooster van de paters. Het klooster (Mater Dolorosa) is in 1975 afgebroken, de kapel uit 1926 doet thans dienst als sacristie van de kerk. In 1981 werd de rectoraatskerk parochiekerk.
De kerk werd gebouwd op verzoek van de Molenhoekse gelovigen onder de nodige tegenwerking van de pastoors uit Mook en Heumen, de zgn. Mookse kwestie.
Het is een kerk met veel kunstwerken: o.a. ramen van Joep Nicolas en Daan Wildschut, wandschilderingen van René Smeets, reliëfs met de zeven Smarten van Maria van Jac Maris, en een piëta van houtsnijder Peter Sellemond.