Willem Mengelberg
Willem Mengelberg (Rijsenburg, 1897 – Zeist, 1969) was de derde generatie van de glazeniersfamilie Mengelberg. Zijn grootvader Friedrich had een groot atelier voor religieuze kunst. Willem leerde het vak van glazenier bij zijn vader Otto en zette Atelier Mengelberg na het overlijden van zijn vader in 1924 voort tot het bedrijf in 1965 werd opgeheven. Studeerde enkele jaren aan de Kunstnijverheidsschool. Hij was zowel ontwerper als uitvoerder van zijn glas-in-loodramen.
Als zeer gelovig katholiek kreeg hij vele opdrachten voor kerken en kloosters met name in het westen en midden van het land. Had een voorkeur voor wat minder bekende thema’s uit de christelijke iconografie. Zijn werk wordt gekenmerkt door het wisselend gebruik van een traditionele, schilderachtige, naturalistische stijl o.i.v. het schilderachtige werk van zijn vader, en van een meer moderne gestileerde vormgeving o.i.v. Jan Toorop. Een voorbeeld van het laatste zijn de ramen voor de kloosterkapel van de Zusters Franciscanessen te Haarlem. Daarnaast ook ramen gemaakt voor onder meer de KRO-studio in Hilversum en Villa Jongerius in Utrecht.
Tussen Maas en Waal
De tien-gebodenramen in de Victorkerk in Batenburg uit de periode 1934-1941.
Bron
Carine Hoogveld, Willem Mengelberg in: Glas in lood in Nederland 1817-1968 (Den Haag, 1989) 289