Alex Asperslagh
De gebroeders Asperslagh, Lou, Alex en Henk, waren alle drie glazenier. Alex Asperslagh (Den Haag, 1901 – Hengelo (Ov), 1984) glazenier, schilder en keramist, studeerde aan de Haagse Academie van Beeldende Kunsten en leerde het glasschilderen in het atelier van zijn broer Lou (Atelier van Kunstnijverheid/Atelier Asperslagh/Sint Silvester 1923-1929) en bij glazenier Toon Berg in Dordrecht. Zijn eerste ramen tonen, evenals die van zijn broer Lou, duidelijk de invloed van Jan Toorop wat compositie en kleur betreft. (Broer Lou Asperslagh had op de Academie les gehad van Jan Toorop.) Kenmerken van deze “Toorop-stijl” zijn heldere en felle kleuren; grote, monumentale figuren, frontaal geplaatst met een strenge uitdrukking, die het hele beeldvlak vullen. Een voorbeeld uit die eerste periode zijn de ramen van Alex in de Franciscuskerk te Heerlen uit 1926. Na het faillissement van Atelier Asperslagh door onderlinge ruzies van de broers ging Alex zijn eigen weg en ontwikkelde een eigen stijl: figuratief en zeer realistisch, de loodvoering is ondergeschikt aan overvloedig toegepaste grisaille, de kleuren vaak donker. Hij heeft een voor iedereen begrijpelijke vormentaal, gestileerde en statische voorstellingen met bijbelse figuren die het gehele raamvlak vullen. Bijvoorbeeld zijn ramen in de Antonius Abtkerk in Sint Antonis uit 1939. Veel opdrachten voor RK-kerken.
Zijn eerste ramen voerde hij uit in het atelier van zijn broer Lou (Atelier van Kunstnijverheid/Atelier Asperslagh). Na de opheffing van dit atelier bij atelier Liefkes in Den haag.
Tussen Maas en Waal
Ramen in de Corneliuskerk te Beuningen uit 1961
Bron
Carine Hoogveld, Glas in lood in Nederland 1817-1968 (Den Haag, 1989) 203