Daan Wildschut
Daan Wildschut (Grave, 1913 – Bunde, 1995) veelzijdig kunstenaar (glazenier, schilder, beeldhouwer, maker van mozaïeken, schrijver) volgde in de jaren 30 lessen op de Koninklijke School voor Kunst, Techniek en Ambacht in Den Bosch en studeerde aan de Academie voor Schone Kunsten en het Hoger Instituut voor Schone Kunsten te Antwerpen. Werkte in die tijd enige jaren voor de Duitse kerkschilder Walter Vits. Omdat hij weigerde zich in te schrijven bij de Kultuurkamer moest hij tijdens WO II min of meer onderduiken bij de paters Passionisten te Molenhoek. In de bovenkapel van het klooster (thans sacristie van de kerk O.L. Vrouw van Zeven Smarten) maakte hij in 1941 een grote wandschildering en twee glas-in-loodramen. Hecht bevriend met Charles Eyck met wie hij ook jarenlang samenwerkte. Ook met Joep Nicolas, Nico Wijnberg en vele anderen. Werkte samen met Atelier Flos in Steyl en Atelier Felix in Maastricht. Introduceerde in 1949 de techniek van glas-in-beton in Nederland. Groot aantal opdrachten voor kerkramen in Limburg en Brabant.
Glas-in-loodramen van Wildschut onder meer in O.L. Vrouwekerk te Maastricht en de Willibrorduskerk te Heeswijk, Glas-in-betonramen in de O.L. Vrouw ter Noodkapel te Tilburg en de Annakerk te Heerlen.
In de tuin van de pastorie van de Antonius Abtkerk te Wijchen staat zijn Franciscus-reliëf uit 1956. Was oorspronkelijk bevestigd aan de gevel van de Franciscus-jongensschool.
Tussen Maas en Waal
Ramen in de O.L.Vrouw van Zeven Smartenkerk te Molenhoek uit 1941
Bron
Oei Wildschut, Daan Wildschut in de kerk van Molenhoek in: CAM (Culturele Activiteiten Molenhoek), Een Kerk vol Kunst (Molenhoek, 2016) 36-42
